Thursday, September 11, 2008

Sanad bersanad

Sheikh Neoruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki

Perihal sanad dalam menuntut dan menerima ilmu tidak perlulah dipersoalkan tentang kebenarannya kerana setiap perkara yang kita "terima" perlu ada wasilahnya sampai Rasullullah. Kenapa perkara sekecil ini sukar untuk kita terima pakai?. Kenapa perlu ada 1000 hadith sahih untuk menjelaskan perlu adanya sanad dan wasilah untuk menuntut ilmu?. Benda yang penting dan perlu, kenapa kita banyak sangat persoalkannya dan kenapa tak diterimanya terus?.

Kita pandai sangat bercakap bab agama, itu dan ini. tetapi kita tidak pernah membincangakan sikap kita yang kadang-kadang susah untuk menerima. Metodnya mungkin lain dan pelbagai faktor yang boleh diketengahkan sebagai alasan kita untuk memperkukuh dan membenarkan diri kita sendiri. "Pendapat ku benar tapi mungkin juga salah, pendapat anda salah mungkin juga betul"... Toleransi sesama kaum dan agama juga susah untuk kita ikut sebenarnya. Jadi.....................................................

Sheikh Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki menyatakan tentang kepentingan wasilah dan sanad ketika berguru. itu ulamak hadith yang berkata dan menolak habis-habisan tentang pernyataan yang dibuat oleh ustaz asri (mufti perlis) yang mencela bahawa tidak logik dan tidak masuk akal tentang hadith doif "Mushalsal bil Musafahah". Rasullullah S.A.W bersabda,bahagialah siapa yang pernah berjabat tangan dengan orang yang pernah berjabat tangan dengan ku sampai ke hari kiamat akan masuk syurga. Sheikh kata ustaz asri tuh tak check betul-betul. Yang dikatakan hadith musalsal itu banyak antaranya "Mushalsal bil Ruqyah"(hadith ini sahih). Rasullullah S.A.W bersabda, bahagialah siapa yang pernah menengok orang yang pernah menengok aku sehingga ke hari kiamat akan masuk syurga. hah!!!...kenapa hadith yang kedua itu tidak dipertikaikan? sedangkan maksudnya sama?

Banyak lagi persoalan dan pernyataan yang dibuat pasal amalan warisan dengan wasilah dan sanad...banyak kebaikkanya dan tiada keburukkannya jika kita tak tahu.

3 comments:

Sir Pök Déng said...

Blog ini patut diketengahkan. Rajin-rajinlah ke http://silat-melayu.blogspot.com (tinggalkan banyak komen) untuk publisiti.

Satu lagi, ABJAD ada blog dia. Yang un-official. URL: http://pgssajkm.blogspot.com/

Zuhri, maybe ko patut tulis kontroversi dalam gayong (eg: mandi tapak & seni dll).

Anonymous said...

benda kontroversi ni dah lama aku rhoyak kepada ahli2 silat...aku punya tanggungjawab dah lepas. diaorang tak nak terima tuh bukan masalah aku.

Pak Dak Utara said...

asri perlis BAPAK WAHABI(diangkat jadi mufti plak,pening2).sampai la dok buat kerja dajjal x habih2,sudah2lah 2..xkan nk kena qimbuk(cakap guna kaki atau tangan) bru nak sedaq diri.