Maksud Ajaran Sesat Ilmu dan amal yang menyesatkan aqidah, syariat dan akhlak seseorang muslim lagi mukmin melalui lidah, anggota dan hatinya di semua tempat,waktu dan masa dikala itu jadilah orang itu,
1. Murtad
2. Munafik
3. Zalim
4. Fasik
dan lain-lain istilah yang diringkaskan dalam kata “kufur dan maksiat”.Bagi setiap orang Islam, apabila disebut sesat ertinya Aqidah, Syariatdan Akhlak seseorang muslim lagi mukmin itu sudah batal melalui salah satu daripada tiga perkara atau dua daripada tiga perkara atau ketiga-tiganya sekali serentak, bukan di tempat mengajar atau belajar agama dan dengan sengaja iaitu melalui
1. perkataan
2. perbuatan
3. qosod hati
Dosa jadi murtad dan dosa segala kerja buat semasa di dalam murtad tidak diampun oleh Allah s.w.t. dengan hanya kembali semula kepada agama Islammelalui ucapan dua kalimah syahadah, melainkan hendaklah disertakan dengan taubat nasoha yang sebenar-benarnya.
1. Sesat Melalui Perkataan Iaitu segala ucapan kata dengan kalimah-kalimah atau ayat yang memberi faham di mana kalimah-kalimah atau ayat yang diucapkan itu tersasar daripada qowaid syari’yah. Perkara sebegini berlaku ketika bercakap biasa, ketika marah, ketika bergurau senda dan lain-lain. Ianya terdapat juga dalam bentuk jampi serapah mentera yang diamalkan oleh orang-orang fasik dan jahil yang diambil daripada orang-orang kafir,munafik, zalim, fasik yang dikenali dengan nama Kahin, Arrof, Munajjimatau Sami-sami, Padri-padri atau Rahib-rahib. Peringatan Segala rupa bentuk kalimah atau ayat-ayat atau jampi-jampi daripada ulamak-ulamak Islam yang ahli pada babnya walau di dalam apa bahasa sekali pun tidak termasuk di dalam bab tersebut.
2. Sesat Melalui Perbuatan Perlakuan atau perbuatan seseorang muslim itu menyerupai sama seperti orang-orang kafir dalam ubudiahnya dan dalam hidup hariannya melanggar segala hukum syarak samada wajib atau haram dengan sengaja.
3. Sesat Melalui Hati Qosod dan Iradat jahat yang timbul di dalam hati yang tersasar daripada qowaid syari’yah yang hanya pelaku itu sahaja yang tahu.Sesat syariat semata-mata yang tidak ada hubung kait dengan aqidah hanya menyebabkan dosa besar. Begitu juga sesat akhlak semata-mata yang tidak ada hubung kait dengan aqidah, hanya menyebabkan tidak ada pahala sesuatu kebaikan yang diamalkan.
Menjadi tanggungjawab sebagai wajib fardhu ain setiap muslim mencegah dirinya daripada jatuh ke dalam sesat aqidah, syariat dan akhlak yang jadi murtad.?
Menjadi tanggungjawab suami mencegah isterinya daripada menjadi murtad.?
Menjadi tanggungjawab setiap ibubapa mencegah anak-anaknya menjadimurtad.?
Menjadi tanggungjawab setiap wali-wali (penguasa-penguasa yang beragama islam) mencegah orang-orang muslim di bawah jagaannya daripadamenjadi murtad.?
Menjadi tanggungjawab pemerintah-pemerintah Islam mencegah rakyatnyayang beragama Islam daripada menjadi murtad dengan mengujudkan suatuundang-undang Riddah ke atas rakyatnya.
Umat Nabi Musa Kalimullah a.s. berpecah 71 puak. Manakala 70 puak berada dalam sesat aqidah, syariat dan akhlak yang jadi murtad. Hanya satu puak sahaja yang jadi mukmin lagi muslim.Umat Nabi Isa Ruhullah a.s. berpecah kepada 72 puak. Manakala 71 puakberada dalam sesat aqidah, syariat dan akhlak yang jadi murtad. Hanya satu puak sahaja yang kekal dalam mukmin lagi muslim.Umat Nabi Muhammad s.a.w. berpecah kepada 73 puak. Manakala 72 berada dalam sesat aqidah, syariat dan akhlak yang jadi murtad. Hanya satu puak sahaja yang kekal dalam mukmin lagi muslim. Puak Ahlus Sunnah WalJamaah dalam aqidah, syariat dan akhlak.
Dewasa ini Ahlus Sunnah Wal Jamaah:-
i. Dalam aqidah itu berada di dalam aliran Abu Hassan Asya’ari dan Abu Mansur Maturidi.
ii. Dalam syariat iaitu mazhab Ahlus Sunnah Wal Jamaah dalam alirana. Imam Syafieb. Imam
Malikic. Imam Hambalid. Imam Hanaf
iiii. Dalam akhlak iaitu mazhab Ahlus Sunnah Wal Jamaah dalam aliran Junaid Al-Baghdadi, Al-Qusyairi, Al-Ghazali, Asy-Sya’rani danulamak- ulamak muktabar seumpama mereka itu.
(A) 72 PUAK YANG SESAT AQIDAH ITU IALAH :KAUM RAFIDHIYAH - 12 PUAKAntara I’tiqad mereka:
a) Bahawa Saidina Ali turun dari langit atas rupa awan ketuhanan lalu berupa manusia maka dilakukanlah beberapa pekerjaan yang dibangsakan kepada ketuhanan. Setelah itu naik pula ke langit
b) Bahawa Saidina Ali itu nabi; Jibril tersalah membawa wahyu kepada Nabi Muhammad s.a.w
c) Bahawa Saidina Ali dan Nabi Muhammad s.a.w. bersyarikat dalam pekerjaan Nubuwah.
d) Bahawa jawatan khalifah itu hanya khusus kepada Saidina Ali. AdapunAbu Bakar , Umar dan Osman r.a. sentiasa berada dalam kafir apabila menerima dan memegang jawatan khalifah Rasullah. Mereka menyumpah sahabat-sahabat agung Rasulullah dan lain-lain sahabat yang tiada seketurunan atau sebangsa dengan Saidina Ali.
e) Apabila roh keluar daripada suatu jasad anak Adam maka masuk pulakepada jasad yang lain dengan nama dan rupa yang lain atau serupa.
f) Bahawa Saidina Ali akan kembali hidup semula di akhir zaman sebelum qiamat, menghukum akan semua musuh-musuhnya dan tempatnya sekarang inididalam awan. Guruh dan kilat itu suara cemetinya.
g) Bahawa Allah s.w.t. terkadang-kadang zahir atas rupa manusia maka dinamai akan dia nabi atau Imam. Lalu mengajak manusia kepada ugama Islam yang lurus. Jikalau tiada demikian itu maka sesatlah semua makhluk .
h) Bahawa zat Allah Ta’ala itu menjelma masuk dalam sesuatu dan sebati dengan dia.KAUM JABARIAH – 12 PUAKAntara I’tiqad mereka;
a. Iman dan taat dan kufur dan maksiat semata-mata daripada Allah.Tiada pada hamba ikhtiar usaha, teguh cita-cita dan rangkaian doa.
b. Gugur taklif syarak daripada hamba.
c. Buat baik tiada dapat kebajikan atau pahala, buat maksiat tiada dapat balasan jahat dan putus asa daripada rahmat Allah.
d. Buat baik tiada dapat pahala, buat jahat tiada dapat siksa.
e. Tafakur itu lebih baik daripada segala ibadat samada fardhu atausunat.
f. Sesiapa yang menagih kekasih Allah dan bersih daripada hawa nafsuyang jahat dan ada ilmu tiada perlu lagi buat amal ibadat.
g. Bahawa orang-orang kafir dan ahli-ahli maksiat tiada akan ditanya diakhirat kelak kerana segala-galanya itu Allah yang melepaskannya.
h. Bahawa Allah tiada menyeksa segala hamba-hambanya, kalau Allah siksa juga maka Allah itu zalim.
i. Allah meghidupkan segala kafir dan segala orang yang bersalah didalam neraka, selepas itu dimatikan pula dan tiada hidup lagiselama-lamanya.
j. Apabila Allah selesai menjadikan makhluk maka beristirehatlah ia. Dantidak tiap-tiap suatu zahir pada waktunya yang ditetapkan itu dengansendirinya dan putus hubungan dengan Allah.
k. Apabila sampai kepada darjah kekasih Allah (wali Allah) yang tinggigugurlah taklif syara’ hanya tafakkur semata-mata.
l. Harta dunia bersyarikat di antara semua keturunan Adam dan Hawa danhalal mengambilnya tiada hak tegahan ahlinya.
m. Apabila terasa di hati hendak melaksanakan sesuatu kebajikan atau kejahatan hendaklah segera mengerjakan akan dia kerana itu wahyu Allahyang dicampakkan di dalam hati.
n. Barangsiapa belajar ilmu jadilah ia berada dalam syirik danmenegahkan daripadanya jadilah ia kafir.
o. Bahawa semua yang difardhu oleh Allah boleh buat jika rajin dan bolehtinggal jika malas.
p. Segala perintah Allah itu hanya sekali sahaja tiada berulang-ulang.
q. Hamba tiada mukallaf selain daripada iman dan kufur.
r. Dipanggil mukmin hanya mengucap dua kalimah syahadah, menghilangkandia jadi kafir tidak perlu lagi melaksanakan lebih daripada itu.
KAUM KHARIJIAH – 12 PUAKAntara I’tiqad mereka:
a. Bahawa yang menjadikan kebaikan itu Allah dan menjadikan kejahatanitu hamba dan menghukum kafir akan orang Islam yang melakukan dosabesar.
b. Bahawa zakat tiada fardhu. Boleh menghimpun harta sebanyak mana yang disukai walaupun dengan apa cara sekalipun , dan tiada harus memberi zakat kepada sesiapa pun kerana tiada tahu mukmin atau kafir.
c. Allah menghimpunkan dosa syirik jali, tidak perlu mengucap dua kalimah syahadah kembali kepada Islam.
d. Beriman dengan segala yang ghaib itu batal.
e. Allah tiada menghukumkan makhluk dengan suatu hukum.
f. Matahari, bulan dan bintang bukan makhluk Allah.
g. Semua perempuan itu perhiasan bagi lelaki. Boleh wat’ei dahulu sebelum nikah.
h. Saidina Ali itu kafir.
i. Bahawa Abu Bakar, Umar r.a. itu sahaja mukmin. Tiada tahu lain daripada itu kafir atau mukmin.
KAUM QADARIAH – 12 PUAKAntara I’tiqad mereka :
a. Segala usaha ikhtiar, teguh cita-cita dan rangkaian doa hamba memberi bekas dengan sendiri setelah Allah menjadikan ikhtiar usaha, teguhcita-cita dan rangkaian doa hamba.
b. Syaitan itu serupa dengan Allah kerana tiada mempunyai ujud yang nyata.
c. Menjadikan kejahatan itu syaitan jua dan menjadikan kebaikan ituAllah jua.
d. Qada’ dan Qadar itu bukan daripada Allah.
e. Beramal ibadat itu sia-sia kerana tiap-tiap baik dan jahat itu azali lagi.
f. Tiada ada shurga, neraka, hisab, mizan dan belum lagi dijadikanAllah.
g. Bahawa segala amal ibadat itu daripada hamba semata-mata tiada diketahui beroleh pahala atau siksa jika melaksana atau meninggal akandia.
h. Bahawa Allah tiada menjadikan syaitan kerana jika Allah menjadikansyaitan maka Allah juga menjadikan kekufuran maka sesungguhnya Allah ituberkehendak ujud kekufuran.
i. Bahawa segala amal ibadat hamba itu makhluk Allah melainkansemata-mata iman dan kufur.
j. Benci kepada ibadat fardhu dan suka kepada ibadat sunat dansembahyang yang empat rakaat dijadikan dua rakaat sahaja.
k. Segala kitab-kitab Allah yang turun dari langit tiada mansuh, wajibberamal dengan semua isi kandungannya.
KAUM JAHMIAH – 12 PUAKAntara I’tiqad mereka :
a. Asma Allah dan Sifat Allah itu makhluk.
b. Zat Allah itu ujud pada tiap-tiap tempat atas wajah hulul dan ittihad,
c. Orang yang mukmin yang a’si apabila masuk neraka tiada keluarselama-lamanya.
d. Isi neraka apabila jadi abu tiadalah lagi hidup.
e. Mayat itu tiada merasai azab atau nikmat kecuali pada masa sakaratul-maut dan dalam kubur.
f. Bahawa Zat Allah berdiri antara langit dan bumi.g. Bahawa Nabi Muhammad hanya melihat Tuhan didalam dunia sahaja dan manusia yang lain pula melihat tuhan hanya dalam dunia sahaja.
KAUM MURJI’AH - 12 PUAKAntara I’tiqad mereka :
a. Selepas membicarakan rukun Iman tiada lagi yang difardhukan olehAllah.
b. Bahawa Allah menjadikan sekelian makhlukNya tetapi tiada menyuruh melaksanakan kejahatan dan tiada melarang meninggalkan kejahatan.
c. Sesiapa mengucap Lailahaillallah maka bebas melakukan taat atau berbuat maksiat.
d. Barang siapa mengesakan zat, sifat, asma’ dan af’al Allah maka tiada sekali-kali tersurat atasnya dosa besar.
e. Bahawa Allah Ta’ala itu jauhar atau a’radh (sel atau nukleus).
f. Sah sujud kepada matahari, bulan dan bintang atau makhluk yang lain seperti sujud kepada Allah.
g. Iman itu ilmu, barang siapa tiada berilmu jadi kafir.
h. Sesiapa yang tiada mengetahui amar dan nahi jadi kafir.
i. Iman seseorang itu pada tiap-tiap tahun sentiasa berkurang tiada bertambah.
j. Dirinya jadi mukmin jika dikehendaki Allah dan tiada jadi mukmin jikatiada dikehendaki Allah (syak atau zan atau waham) akan keimanan dirinya.
k. Zat Allah serupa dengan manusia.
l. Wajib dan sunat, haram dan makruh sama sahaja kerana kesemuanya titah perintah Allah.
m. Zat Allah tiada bersifat dengan segala sifat ujudiah.
n. Boleh mengikut perintah atau arahan syaitan atau jin samada Jin Islamatau kafir walaupun perintah melaksanakan segala yang haram.
DUA PUAK YANG SESAT SYARIAT DALAM MAZHAB FIQH YANG EMPAT
i)Bida’ah dholalah karohah yang jadi fasik .
ii) Bida’ah dholalah haram yang jadi murtad.
MAKSUD BIDA’AH BHOLALAH IAITU;
- Suatu penambahan atau pengurangan kepada asal hukum wajib, haram,sunat, makruh, harus tidak mengikut qowaid syariyah
i) Syarat
ii) Sebab
iii) Mani’
iv) Sah
v) Batal
Dan tidak ada hubungkait dengan makna dan makni Al-Quran, hadis, ijmak ulamak dan qias.(c) TERJEBAK KEDALAM 13 PUAK TASAUF ( SUFI ) YANG SESAT
1. KAUM MARJI’AH?
I’tiqadnya apabila sampai kepada darjah kekasih Allah, tidaklah kasihakan yang lain selain Allah. Terangkat taklif syara’ dan segala ibadatdan halal segala yang haram, segala yang difardhu boleh buat dan boleh tinggal. Puak-puak ini setengahnya sangat gemar bertelanjang tiada menutup aurat. Segala harta di dunia ini kepunyaan Tok Adam. Mereka anak-cucu Adam dan halal kesemuanya.
2. KAUM AULIYA’IYAH?
I’tiqadnya pabila kepada darjah wali terangkat segala taklif syarakdan wali lebih besar daripada Nabi.
3. KAUM SYAMRAKHIYAH?
I’tiqadnya menghalalkan zina dan berpura-pura berlaku warak dikhalayak ramai.
4. KAUM IBAHIYAH?
I’tiqadnya sanggup menahan diri daripada berbuat perkara-perkara mungkar dan juga tidak sanggup menyuruh manusia dengan kebajikan dan mereka juga menghalalkan zina.
5. KAUM HALIYAH?
I’tiqadnya mereka menari-nari dan bertepuk tangan dan ada yang pengsan serta mereka sandarkan pekerjaan mereka itu kepada sunah Rasulullah yang perlu diikuti.
6. KAUM HURIYAH?
I’tiqad mereka sama seperti kaum Haliyah, cuma mereka kata tatkala pengsan itu, “Datang kepada kami bidadari, maka kami jima’ akan dia.Apabila sedar daripada pengsan mereka pergi mandi junub.
7. KAUM WAQI’YAH?
I’tiqad mereka bahawa zat Allah dan segala sifat-Nya , asma-Nya danaf’al –Nya tidak boleh dikenali. Hamba sama sekali tidak akan sampaikepada makrifatullah.
8. KAUM MUTAJAHILIYAH?
I’tiqad mereka tidak memakai pakaian-pakaian yang bersih, suka kepada pekerjaan yang jahat dan suka kepada perempuan dan zina.
9. KAUM MUTAKASILIYAH?
I’tiqad mereka meninggalkan usaha ikhtiar, meminta kepada orang ramai dan memaksa-maksa orang ramai memberi zakat dan sedekah kepadanya.
10. KAUM ILHAMIYAH?
I’tiqad mereka selalu mendapat ilham ketuhanan, meninggalkan mempelajari serta membaca Al-Quran, meninggalkan zikir dan segala selawat kerana Al-Quran itu menjadi hijab untuk sampai kepada makrifatullah. Mereka lebih suka mempelajari serta menghafal segala bait-bait syair.
11. KAUM HULULIYAH?
I’tiqad mereka zat Allah menjelma di dalam diri manusia atau dalam juzuk-juzuk daripada alam. Mengharuskan memandang kepada perempuan-perempuan yang elok-elok dan lelaki-lelaki yang elok-elok rupa kerana disitu ada tajalli ketuhanan; suka bersuluk dan berzikir campur lelaki dan perempuan sambil memeluk cium yang elok pula keranaitu bekas tajalli ketuhanan jika dapat anak di dalam majlis itu, anak itu anak tajalli ketuhanan; semua amalan hanya berniat sahaja.
12. KAUM WUJUDIYAH?
Yang mulhid atau zindiq; I’tiqad mereka, diri mereka dan zat Allahsama jenis ujud dan ujudnya Allah itu bertempat dan bermasa serta boleh dilihat dengan mata kepala. Mereka hanya semata-mata membahaskan tentang keujudan zat Allah mengikut khayalan mereka sahaja.
13. KAUM MUJASSIMAH?
I’tiqad mereka zat Allah itu berjisim seperti manusia.PERINGATAN:-Puak-puak ini ialah mereka-mereka yang sesat dalam aqidah, syariat danakhlak dari kaca mata Ahlus Sunnah Wal Jamaah tetapi diri mereka itu,tetap mereka mengaku betul dan benar dalam semua kerja buat mereka.Asas seseorang itu menjadi kufur atau murtad dan bida’ah dholalah iaitu:
1. Jahil Murakab- Menerima dan beramal sesuatu yang baik dan jahat dengan tidak berbetulan sasarnya atau perkataan dan perbuatan seseorang itu tidakbertepatan dan tidak selari seperti asalnya samada dalam bab aqidah,syariat dan akhlak .
2. Jahil Basit- Berdegil atau keras hati didalam menerima ilmu dan amal yang baik sehingga diberitahu berita gembira atau takut sama sahaja, tidak ada apa-apa kesan atau tidak boleh menerima dan melaksanakan sesuatu yang betul di dalam bab aqidah, syariat dan akhlak, samada diajar atau ditegur.
3. Rabtul A’di- Berpegang teguh pada hukum adat dalam hidup dan kehidupan dengan menolak semua sekali hukum syarak dan hukum akal.
HUKUM SYARAK :
i. Wajib
ii. Haram
iii. Sunat
iv. Makruh
v.
HarusTiap-tiap satu hukum syarak itu ditentukan oleh lima (5) Hukum Taklif untuk membolehkan seseorang itu berada padanya :
i. Syarat
ii.Sebab
iii.Mani’
iv. Sah
v.Batal
Hukum Akal itu ialah :
i. Wajib
ii. Mustahil
iii. Harus
4. Taqlidur Rad’di- Ikut membabi buta tanpa merujuk kepada hukum syarak dan hukumakal serta kepada ulamak-ulamak yang faham dan beramal dengan ilmunya.
5. Tahsinul Aqli- Mengikut kebijaksanaan pemikiran, menolak hujah Al-Quran, Hadis, IjmakUlamak dan Qias dalam aqidah, syariat dan akhlak.
6. Hululliah- Mengiktiqad zat Allah itu menjelma di dalam alam, menyerupai sesuatu daripada alam zahir dan batinnya.Umpama iktiqad Yahudi iaitu zat Allah menjelma dalam alam, menyerupaiNabi Allah Uzair a.s.- Iktiqad Kristian zat Allah menjelma dalam alam menyerupai Mariam danIsa a.s.
7. Tanasikhul Arwah- Mengiktiqad zat nabi-nabi, wali-wali dan malaikat menjelma masuk dalam diri seseorang dan orang yang mendapat penjelmaan itu bolehmenzahirkan beberapa yang menyalahi kebiasaan bagi membuktikebenarannya.Peringatan:- Tidak ada dalam nas, hujah Al-Quran, Hadis, Ijmak Ulamakdan Qias mengatakan roh nabi-nabi, wali-wali dan malaikat diizinkan olehAllah menjelma masuk ke dalam diri seseorang, hanya yang ada roh jindengan mempernamakan dirinya sebagai nabi, wali dan malaikat keranamenipu daya manusia untuk terjun dalam sesat aqidah, syariat dan akhlakdalam Islam.
8. Iktiqad Wahdatul Wujud- Mengiktiqad zat Allah menjelma pada mana-mana tempat dalam diri danbersatu dengan roh sehingga di kala itu orang itu mengaku dirinyaTuhan. Meninggalkan segala amalan syariat, menghalalkan segala yangharam dan terangkat segala taklif syarak pada dirinya.Umpamanya nikah batin, sembahyang hanya dengan niat dan lain-lain.Peringatan :-Maksud gugur taklif syarak pada istilah ahli sufi, ialah gugurtaklif Syarak pada makam yang ia tinggalkan dan masuk melaksanakantaklif syarak pada pangkat dan tingkat dirinya berada, yang menuju sasarnya, baik, paling baik, agung baik, maha baik iaitu aqidah,syariat, akhlak Nabi Muhammad s.a.w zahir dan batinnya.
9. Menghuraikan Al-Quran, hadis dan kitab-kitab ulamak dengan jahil kaedah bahasa Arab atau tidak memasuki mana-mana majlis pengajian atau tidak mengambil daripada mereka yang mahir bahasa Arab lagi a’lim serta beramal dengan ilmunya atau jahil qowaid syarak.
BAB 2 Tanda-tanda sesuatu amalan itu dan orang yang beramal itu berada dalam sesat aqidah, syariat dan akhlak di atas nama murtad, munafik, zalim,fasik itu ialah ilmu dan amal yang :-
1. Ada perjanjian yang disertakan dengan sumpah bagi memaksakan diri seseorang itu beramal dengan segala yang baik (wajib, sunat, harus) dan meninggalkan segala yang jahat (haram dan makruh).
a. Mereka memansuhkan sama sekali 3 hukum syarak dengan sengaja iaitu :
i. Hukum Sunat
ii. Hukum Makruh
iii. Hukum Harus
b. Memberatkan ke atas diri 2 hukum syarak dengan sengaja iaitu :
i. Hukum Wajib
ii. Hukum Haram
c. Menaikkan taraf :
i. Hukum Sunat menjadi Wajib
ii. Hukum Harus yang hampir kepada sunat menjadi wajib
iii. Hukum Makruh menjadi haram
iv. Hukum Harus yang hampir kepada Makruh menjadi haram
d. Mubaiah pula kepada orang yang fasik, munafik, zalim dalam ilmu dan amalnya.
e. Tidak mengikut kaedah mubaiah yang betul mengikut Qowaid Syariyah dalam bab syariat dan sufi (akhlak).
2.
(a) Patuh pada perjanjian yang sama dengan hukum syarak (wajib, sunat, haram, makruh dan harus) bagi mendapat sesuatu yang menyalahi kebiasaan.
(b) Patuh pada perjanjian yang harus dalam hukum syarak bagi mendapat sesuatu yang menyalahi adat.
(c) Patuh pada perjanjian yang haram dalam hukum syarak.
- Mendatangkan hukum syarak yang baru dengan memansuhkan hukum syarak yang asal kerana patuh dan taat dan ikut telunjuk khadam yang menjadi sahabat dalam semua kerja buatnya (menukar Ubudiahnya dalam ilmu dan amalnya daripada Ubudiah kepada Allah ke Ubudiah kepada khadam yang menjadi sahabatnya). Lihat huraian pada bab stidraj, sihir, Ihanah dan Sya’wazah.
3. Jenis-jenis latihan yang ada sifat marah atau dimarahi bagi menzahirkan perkara-perkara yang menyalahi kebiasaan.
- Menzahirkan rupa Tanasikhul Arwah iaitu penjelmaan rohani daripada jin ke dalam diri samada cara tersembunyi atau nyata yang disangka nabi atau wali atau malaikat.
4. Mengiktiqad segala wirid, jampi dan doa boleh menghasilkan sesuatu yang dihajati (berada dalam syak, zon dan waham)
- Terjebak dalam iktiqad Jabariah, Qodariah dan Muktazilah.5. Tidak tahu asal usulnya, paling kurang sampai kepada ulamak
-Ulamak muktabar yang dipercayai ilmu dan amalnya.
- Mengambil ilmu dan amal
i. Meniru ilmu dan amal tiada berguru.
ii. Mengambil daripada dalam mimpi
selosori dan letak diri
mana yang batil dab suci
jangan sayang
takut tergadai diri
1. Murtad
2. Munafik
3. Zalim
4. Fasik
dan lain-lain istilah yang diringkaskan dalam kata “kufur dan maksiat”.Bagi setiap orang Islam, apabila disebut sesat ertinya Aqidah, Syariatdan Akhlak seseorang muslim lagi mukmin itu sudah batal melalui salah satu daripada tiga perkara atau dua daripada tiga perkara atau ketiga-tiganya sekali serentak, bukan di tempat mengajar atau belajar agama dan dengan sengaja iaitu melalui
1. perkataan
2. perbuatan
3. qosod hati
Dosa jadi murtad dan dosa segala kerja buat semasa di dalam murtad tidak diampun oleh Allah s.w.t. dengan hanya kembali semula kepada agama Islammelalui ucapan dua kalimah syahadah, melainkan hendaklah disertakan dengan taubat nasoha yang sebenar-benarnya.
1. Sesat Melalui Perkataan Iaitu segala ucapan kata dengan kalimah-kalimah atau ayat yang memberi faham di mana kalimah-kalimah atau ayat yang diucapkan itu tersasar daripada qowaid syari’yah. Perkara sebegini berlaku ketika bercakap biasa, ketika marah, ketika bergurau senda dan lain-lain. Ianya terdapat juga dalam bentuk jampi serapah mentera yang diamalkan oleh orang-orang fasik dan jahil yang diambil daripada orang-orang kafir,munafik, zalim, fasik yang dikenali dengan nama Kahin, Arrof, Munajjimatau Sami-sami, Padri-padri atau Rahib-rahib. Peringatan Segala rupa bentuk kalimah atau ayat-ayat atau jampi-jampi daripada ulamak-ulamak Islam yang ahli pada babnya walau di dalam apa bahasa sekali pun tidak termasuk di dalam bab tersebut.
2. Sesat Melalui Perbuatan Perlakuan atau perbuatan seseorang muslim itu menyerupai sama seperti orang-orang kafir dalam ubudiahnya dan dalam hidup hariannya melanggar segala hukum syarak samada wajib atau haram dengan sengaja.
3. Sesat Melalui Hati Qosod dan Iradat jahat yang timbul di dalam hati yang tersasar daripada qowaid syari’yah yang hanya pelaku itu sahaja yang tahu.Sesat syariat semata-mata yang tidak ada hubung kait dengan aqidah hanya menyebabkan dosa besar. Begitu juga sesat akhlak semata-mata yang tidak ada hubung kait dengan aqidah, hanya menyebabkan tidak ada pahala sesuatu kebaikan yang diamalkan.
Menjadi tanggungjawab sebagai wajib fardhu ain setiap muslim mencegah dirinya daripada jatuh ke dalam sesat aqidah, syariat dan akhlak yang jadi murtad.?
Menjadi tanggungjawab suami mencegah isterinya daripada menjadi murtad.?
Menjadi tanggungjawab setiap ibubapa mencegah anak-anaknya menjadimurtad.?
Menjadi tanggungjawab setiap wali-wali (penguasa-penguasa yang beragama islam) mencegah orang-orang muslim di bawah jagaannya daripadamenjadi murtad.?
Menjadi tanggungjawab pemerintah-pemerintah Islam mencegah rakyatnyayang beragama Islam daripada menjadi murtad dengan mengujudkan suatuundang-undang Riddah ke atas rakyatnya.
Umat Nabi Musa Kalimullah a.s. berpecah 71 puak. Manakala 70 puak berada dalam sesat aqidah, syariat dan akhlak yang jadi murtad. Hanya satu puak sahaja yang jadi mukmin lagi muslim.Umat Nabi Isa Ruhullah a.s. berpecah kepada 72 puak. Manakala 71 puakberada dalam sesat aqidah, syariat dan akhlak yang jadi murtad. Hanya satu puak sahaja yang kekal dalam mukmin lagi muslim.Umat Nabi Muhammad s.a.w. berpecah kepada 73 puak. Manakala 72 berada dalam sesat aqidah, syariat dan akhlak yang jadi murtad. Hanya satu puak sahaja yang kekal dalam mukmin lagi muslim. Puak Ahlus Sunnah WalJamaah dalam aqidah, syariat dan akhlak.
Dewasa ini Ahlus Sunnah Wal Jamaah:-
i. Dalam aqidah itu berada di dalam aliran Abu Hassan Asya’ari dan Abu Mansur Maturidi.
ii. Dalam syariat iaitu mazhab Ahlus Sunnah Wal Jamaah dalam alirana. Imam Syafieb. Imam
Malikic. Imam Hambalid. Imam Hanaf
iiii. Dalam akhlak iaitu mazhab Ahlus Sunnah Wal Jamaah dalam aliran Junaid Al-Baghdadi, Al-Qusyairi, Al-Ghazali, Asy-Sya’rani danulamak- ulamak muktabar seumpama mereka itu.
(A) 72 PUAK YANG SESAT AQIDAH ITU IALAH :KAUM RAFIDHIYAH - 12 PUAKAntara I’tiqad mereka:
a) Bahawa Saidina Ali turun dari langit atas rupa awan ketuhanan lalu berupa manusia maka dilakukanlah beberapa pekerjaan yang dibangsakan kepada ketuhanan. Setelah itu naik pula ke langit
b) Bahawa Saidina Ali itu nabi; Jibril tersalah membawa wahyu kepada Nabi Muhammad s.a.w
c) Bahawa Saidina Ali dan Nabi Muhammad s.a.w. bersyarikat dalam pekerjaan Nubuwah.
d) Bahawa jawatan khalifah itu hanya khusus kepada Saidina Ali. AdapunAbu Bakar , Umar dan Osman r.a. sentiasa berada dalam kafir apabila menerima dan memegang jawatan khalifah Rasullah. Mereka menyumpah sahabat-sahabat agung Rasulullah dan lain-lain sahabat yang tiada seketurunan atau sebangsa dengan Saidina Ali.
e) Apabila roh keluar daripada suatu jasad anak Adam maka masuk pulakepada jasad yang lain dengan nama dan rupa yang lain atau serupa.
f) Bahawa Saidina Ali akan kembali hidup semula di akhir zaman sebelum qiamat, menghukum akan semua musuh-musuhnya dan tempatnya sekarang inididalam awan. Guruh dan kilat itu suara cemetinya.
g) Bahawa Allah s.w.t. terkadang-kadang zahir atas rupa manusia maka dinamai akan dia nabi atau Imam. Lalu mengajak manusia kepada ugama Islam yang lurus. Jikalau tiada demikian itu maka sesatlah semua makhluk .
h) Bahawa zat Allah Ta’ala itu menjelma masuk dalam sesuatu dan sebati dengan dia.KAUM JABARIAH – 12 PUAKAntara I’tiqad mereka;
a. Iman dan taat dan kufur dan maksiat semata-mata daripada Allah.Tiada pada hamba ikhtiar usaha, teguh cita-cita dan rangkaian doa.
b. Gugur taklif syarak daripada hamba.
c. Buat baik tiada dapat kebajikan atau pahala, buat maksiat tiada dapat balasan jahat dan putus asa daripada rahmat Allah.
d. Buat baik tiada dapat pahala, buat jahat tiada dapat siksa.
e. Tafakur itu lebih baik daripada segala ibadat samada fardhu atausunat.
f. Sesiapa yang menagih kekasih Allah dan bersih daripada hawa nafsuyang jahat dan ada ilmu tiada perlu lagi buat amal ibadat.
g. Bahawa orang-orang kafir dan ahli-ahli maksiat tiada akan ditanya diakhirat kelak kerana segala-galanya itu Allah yang melepaskannya.
h. Bahawa Allah tiada menyeksa segala hamba-hambanya, kalau Allah siksa juga maka Allah itu zalim.
i. Allah meghidupkan segala kafir dan segala orang yang bersalah didalam neraka, selepas itu dimatikan pula dan tiada hidup lagiselama-lamanya.
j. Apabila Allah selesai menjadikan makhluk maka beristirehatlah ia. Dantidak tiap-tiap suatu zahir pada waktunya yang ditetapkan itu dengansendirinya dan putus hubungan dengan Allah.
k. Apabila sampai kepada darjah kekasih Allah (wali Allah) yang tinggigugurlah taklif syara’ hanya tafakkur semata-mata.
l. Harta dunia bersyarikat di antara semua keturunan Adam dan Hawa danhalal mengambilnya tiada hak tegahan ahlinya.
m. Apabila terasa di hati hendak melaksanakan sesuatu kebajikan atau kejahatan hendaklah segera mengerjakan akan dia kerana itu wahyu Allahyang dicampakkan di dalam hati.
n. Barangsiapa belajar ilmu jadilah ia berada dalam syirik danmenegahkan daripadanya jadilah ia kafir.
o. Bahawa semua yang difardhu oleh Allah boleh buat jika rajin dan bolehtinggal jika malas.
p. Segala perintah Allah itu hanya sekali sahaja tiada berulang-ulang.
q. Hamba tiada mukallaf selain daripada iman dan kufur.
r. Dipanggil mukmin hanya mengucap dua kalimah syahadah, menghilangkandia jadi kafir tidak perlu lagi melaksanakan lebih daripada itu.
KAUM KHARIJIAH – 12 PUAKAntara I’tiqad mereka:
a. Bahawa yang menjadikan kebaikan itu Allah dan menjadikan kejahatanitu hamba dan menghukum kafir akan orang Islam yang melakukan dosabesar.
b. Bahawa zakat tiada fardhu. Boleh menghimpun harta sebanyak mana yang disukai walaupun dengan apa cara sekalipun , dan tiada harus memberi zakat kepada sesiapa pun kerana tiada tahu mukmin atau kafir.
c. Allah menghimpunkan dosa syirik jali, tidak perlu mengucap dua kalimah syahadah kembali kepada Islam.
d. Beriman dengan segala yang ghaib itu batal.
e. Allah tiada menghukumkan makhluk dengan suatu hukum.
f. Matahari, bulan dan bintang bukan makhluk Allah.
g. Semua perempuan itu perhiasan bagi lelaki. Boleh wat’ei dahulu sebelum nikah.
h. Saidina Ali itu kafir.
i. Bahawa Abu Bakar, Umar r.a. itu sahaja mukmin. Tiada tahu lain daripada itu kafir atau mukmin.
KAUM QADARIAH – 12 PUAKAntara I’tiqad mereka :
a. Segala usaha ikhtiar, teguh cita-cita dan rangkaian doa hamba memberi bekas dengan sendiri setelah Allah menjadikan ikhtiar usaha, teguhcita-cita dan rangkaian doa hamba.
b. Syaitan itu serupa dengan Allah kerana tiada mempunyai ujud yang nyata.
c. Menjadikan kejahatan itu syaitan jua dan menjadikan kebaikan ituAllah jua.
d. Qada’ dan Qadar itu bukan daripada Allah.
e. Beramal ibadat itu sia-sia kerana tiap-tiap baik dan jahat itu azali lagi.
f. Tiada ada shurga, neraka, hisab, mizan dan belum lagi dijadikanAllah.
g. Bahawa segala amal ibadat itu daripada hamba semata-mata tiada diketahui beroleh pahala atau siksa jika melaksana atau meninggal akandia.
h. Bahawa Allah tiada menjadikan syaitan kerana jika Allah menjadikansyaitan maka Allah juga menjadikan kekufuran maka sesungguhnya Allah ituberkehendak ujud kekufuran.
i. Bahawa segala amal ibadat hamba itu makhluk Allah melainkansemata-mata iman dan kufur.
j. Benci kepada ibadat fardhu dan suka kepada ibadat sunat dansembahyang yang empat rakaat dijadikan dua rakaat sahaja.
k. Segala kitab-kitab Allah yang turun dari langit tiada mansuh, wajibberamal dengan semua isi kandungannya.
KAUM JAHMIAH – 12 PUAKAntara I’tiqad mereka :
a. Asma Allah dan Sifat Allah itu makhluk.
b. Zat Allah itu ujud pada tiap-tiap tempat atas wajah hulul dan ittihad,
c. Orang yang mukmin yang a’si apabila masuk neraka tiada keluarselama-lamanya.
d. Isi neraka apabila jadi abu tiadalah lagi hidup.
e. Mayat itu tiada merasai azab atau nikmat kecuali pada masa sakaratul-maut dan dalam kubur.
f. Bahawa Zat Allah berdiri antara langit dan bumi.g. Bahawa Nabi Muhammad hanya melihat Tuhan didalam dunia sahaja dan manusia yang lain pula melihat tuhan hanya dalam dunia sahaja.
KAUM MURJI’AH - 12 PUAKAntara I’tiqad mereka :
a. Selepas membicarakan rukun Iman tiada lagi yang difardhukan olehAllah.
b. Bahawa Allah menjadikan sekelian makhlukNya tetapi tiada menyuruh melaksanakan kejahatan dan tiada melarang meninggalkan kejahatan.
c. Sesiapa mengucap Lailahaillallah maka bebas melakukan taat atau berbuat maksiat.
d. Barang siapa mengesakan zat, sifat, asma’ dan af’al Allah maka tiada sekali-kali tersurat atasnya dosa besar.
e. Bahawa Allah Ta’ala itu jauhar atau a’radh (sel atau nukleus).
f. Sah sujud kepada matahari, bulan dan bintang atau makhluk yang lain seperti sujud kepada Allah.
g. Iman itu ilmu, barang siapa tiada berilmu jadi kafir.
h. Sesiapa yang tiada mengetahui amar dan nahi jadi kafir.
i. Iman seseorang itu pada tiap-tiap tahun sentiasa berkurang tiada bertambah.
j. Dirinya jadi mukmin jika dikehendaki Allah dan tiada jadi mukmin jikatiada dikehendaki Allah (syak atau zan atau waham) akan keimanan dirinya.
k. Zat Allah serupa dengan manusia.
l. Wajib dan sunat, haram dan makruh sama sahaja kerana kesemuanya titah perintah Allah.
m. Zat Allah tiada bersifat dengan segala sifat ujudiah.
n. Boleh mengikut perintah atau arahan syaitan atau jin samada Jin Islamatau kafir walaupun perintah melaksanakan segala yang haram.
DUA PUAK YANG SESAT SYARIAT DALAM MAZHAB FIQH YANG EMPAT
i)Bida’ah dholalah karohah yang jadi fasik .
ii) Bida’ah dholalah haram yang jadi murtad.
MAKSUD BIDA’AH BHOLALAH IAITU;
- Suatu penambahan atau pengurangan kepada asal hukum wajib, haram,sunat, makruh, harus tidak mengikut qowaid syariyah
i) Syarat
ii) Sebab
iii) Mani’
iv) Sah
v) Batal
Dan tidak ada hubungkait dengan makna dan makni Al-Quran, hadis, ijmak ulamak dan qias.(c) TERJEBAK KEDALAM 13 PUAK TASAUF ( SUFI ) YANG SESAT
1. KAUM MARJI’AH?
I’tiqadnya apabila sampai kepada darjah kekasih Allah, tidaklah kasihakan yang lain selain Allah. Terangkat taklif syara’ dan segala ibadatdan halal segala yang haram, segala yang difardhu boleh buat dan boleh tinggal. Puak-puak ini setengahnya sangat gemar bertelanjang tiada menutup aurat. Segala harta di dunia ini kepunyaan Tok Adam. Mereka anak-cucu Adam dan halal kesemuanya.
2. KAUM AULIYA’IYAH?
I’tiqadnya pabila kepada darjah wali terangkat segala taklif syarakdan wali lebih besar daripada Nabi.
3. KAUM SYAMRAKHIYAH?
I’tiqadnya menghalalkan zina dan berpura-pura berlaku warak dikhalayak ramai.
4. KAUM IBAHIYAH?
I’tiqadnya sanggup menahan diri daripada berbuat perkara-perkara mungkar dan juga tidak sanggup menyuruh manusia dengan kebajikan dan mereka juga menghalalkan zina.
5. KAUM HALIYAH?
I’tiqadnya mereka menari-nari dan bertepuk tangan dan ada yang pengsan serta mereka sandarkan pekerjaan mereka itu kepada sunah Rasulullah yang perlu diikuti.
6. KAUM HURIYAH?
I’tiqad mereka sama seperti kaum Haliyah, cuma mereka kata tatkala pengsan itu, “Datang kepada kami bidadari, maka kami jima’ akan dia.Apabila sedar daripada pengsan mereka pergi mandi junub.
7. KAUM WAQI’YAH?
I’tiqad mereka bahawa zat Allah dan segala sifat-Nya , asma-Nya danaf’al –Nya tidak boleh dikenali. Hamba sama sekali tidak akan sampaikepada makrifatullah.
8. KAUM MUTAJAHILIYAH?
I’tiqad mereka tidak memakai pakaian-pakaian yang bersih, suka kepada pekerjaan yang jahat dan suka kepada perempuan dan zina.
9. KAUM MUTAKASILIYAH?
I’tiqad mereka meninggalkan usaha ikhtiar, meminta kepada orang ramai dan memaksa-maksa orang ramai memberi zakat dan sedekah kepadanya.
10. KAUM ILHAMIYAH?
I’tiqad mereka selalu mendapat ilham ketuhanan, meninggalkan mempelajari serta membaca Al-Quran, meninggalkan zikir dan segala selawat kerana Al-Quran itu menjadi hijab untuk sampai kepada makrifatullah. Mereka lebih suka mempelajari serta menghafal segala bait-bait syair.
11. KAUM HULULIYAH?
I’tiqad mereka zat Allah menjelma di dalam diri manusia atau dalam juzuk-juzuk daripada alam. Mengharuskan memandang kepada perempuan-perempuan yang elok-elok dan lelaki-lelaki yang elok-elok rupa kerana disitu ada tajalli ketuhanan; suka bersuluk dan berzikir campur lelaki dan perempuan sambil memeluk cium yang elok pula keranaitu bekas tajalli ketuhanan jika dapat anak di dalam majlis itu, anak itu anak tajalli ketuhanan; semua amalan hanya berniat sahaja.
12. KAUM WUJUDIYAH?
Yang mulhid atau zindiq; I’tiqad mereka, diri mereka dan zat Allahsama jenis ujud dan ujudnya Allah itu bertempat dan bermasa serta boleh dilihat dengan mata kepala. Mereka hanya semata-mata membahaskan tentang keujudan zat Allah mengikut khayalan mereka sahaja.
13. KAUM MUJASSIMAH?
I’tiqad mereka zat Allah itu berjisim seperti manusia.PERINGATAN:-Puak-puak ini ialah mereka-mereka yang sesat dalam aqidah, syariat danakhlak dari kaca mata Ahlus Sunnah Wal Jamaah tetapi diri mereka itu,tetap mereka mengaku betul dan benar dalam semua kerja buat mereka.Asas seseorang itu menjadi kufur atau murtad dan bida’ah dholalah iaitu:
1. Jahil Murakab- Menerima dan beramal sesuatu yang baik dan jahat dengan tidak berbetulan sasarnya atau perkataan dan perbuatan seseorang itu tidakbertepatan dan tidak selari seperti asalnya samada dalam bab aqidah,syariat dan akhlak .
2. Jahil Basit- Berdegil atau keras hati didalam menerima ilmu dan amal yang baik sehingga diberitahu berita gembira atau takut sama sahaja, tidak ada apa-apa kesan atau tidak boleh menerima dan melaksanakan sesuatu yang betul di dalam bab aqidah, syariat dan akhlak, samada diajar atau ditegur.
3. Rabtul A’di- Berpegang teguh pada hukum adat dalam hidup dan kehidupan dengan menolak semua sekali hukum syarak dan hukum akal.
HUKUM SYARAK :
i. Wajib
ii. Haram
iii. Sunat
iv. Makruh
v.
HarusTiap-tiap satu hukum syarak itu ditentukan oleh lima (5) Hukum Taklif untuk membolehkan seseorang itu berada padanya :
i. Syarat
ii.Sebab
iii.Mani’
iv. Sah
v.Batal
Hukum Akal itu ialah :
i. Wajib
ii. Mustahil
iii. Harus
4. Taqlidur Rad’di- Ikut membabi buta tanpa merujuk kepada hukum syarak dan hukumakal serta kepada ulamak-ulamak yang faham dan beramal dengan ilmunya.
5. Tahsinul Aqli- Mengikut kebijaksanaan pemikiran, menolak hujah Al-Quran, Hadis, IjmakUlamak dan Qias dalam aqidah, syariat dan akhlak.
6. Hululliah- Mengiktiqad zat Allah itu menjelma di dalam alam, menyerupai sesuatu daripada alam zahir dan batinnya.Umpama iktiqad Yahudi iaitu zat Allah menjelma dalam alam, menyerupaiNabi Allah Uzair a.s.- Iktiqad Kristian zat Allah menjelma dalam alam menyerupai Mariam danIsa a.s.
7. Tanasikhul Arwah- Mengiktiqad zat nabi-nabi, wali-wali dan malaikat menjelma masuk dalam diri seseorang dan orang yang mendapat penjelmaan itu bolehmenzahirkan beberapa yang menyalahi kebiasaan bagi membuktikebenarannya.Peringatan:- Tidak ada dalam nas, hujah Al-Quran, Hadis, Ijmak Ulamakdan Qias mengatakan roh nabi-nabi, wali-wali dan malaikat diizinkan olehAllah menjelma masuk ke dalam diri seseorang, hanya yang ada roh jindengan mempernamakan dirinya sebagai nabi, wali dan malaikat keranamenipu daya manusia untuk terjun dalam sesat aqidah, syariat dan akhlakdalam Islam.
8. Iktiqad Wahdatul Wujud- Mengiktiqad zat Allah menjelma pada mana-mana tempat dalam diri danbersatu dengan roh sehingga di kala itu orang itu mengaku dirinyaTuhan. Meninggalkan segala amalan syariat, menghalalkan segala yangharam dan terangkat segala taklif syarak pada dirinya.Umpamanya nikah batin, sembahyang hanya dengan niat dan lain-lain.Peringatan :-Maksud gugur taklif syarak pada istilah ahli sufi, ialah gugurtaklif Syarak pada makam yang ia tinggalkan dan masuk melaksanakantaklif syarak pada pangkat dan tingkat dirinya berada, yang menuju sasarnya, baik, paling baik, agung baik, maha baik iaitu aqidah,syariat, akhlak Nabi Muhammad s.a.w zahir dan batinnya.
9. Menghuraikan Al-Quran, hadis dan kitab-kitab ulamak dengan jahil kaedah bahasa Arab atau tidak memasuki mana-mana majlis pengajian atau tidak mengambil daripada mereka yang mahir bahasa Arab lagi a’lim serta beramal dengan ilmunya atau jahil qowaid syarak.
BAB 2 Tanda-tanda sesuatu amalan itu dan orang yang beramal itu berada dalam sesat aqidah, syariat dan akhlak di atas nama murtad, munafik, zalim,fasik itu ialah ilmu dan amal yang :-
1. Ada perjanjian yang disertakan dengan sumpah bagi memaksakan diri seseorang itu beramal dengan segala yang baik (wajib, sunat, harus) dan meninggalkan segala yang jahat (haram dan makruh).
a. Mereka memansuhkan sama sekali 3 hukum syarak dengan sengaja iaitu :
i. Hukum Sunat
ii. Hukum Makruh
iii. Hukum Harus
b. Memberatkan ke atas diri 2 hukum syarak dengan sengaja iaitu :
i. Hukum Wajib
ii. Hukum Haram
c. Menaikkan taraf :
i. Hukum Sunat menjadi Wajib
ii. Hukum Harus yang hampir kepada sunat menjadi wajib
iii. Hukum Makruh menjadi haram
iv. Hukum Harus yang hampir kepada Makruh menjadi haram
d. Mubaiah pula kepada orang yang fasik, munafik, zalim dalam ilmu dan amalnya.
e. Tidak mengikut kaedah mubaiah yang betul mengikut Qowaid Syariyah dalam bab syariat dan sufi (akhlak).
2.
(a) Patuh pada perjanjian yang sama dengan hukum syarak (wajib, sunat, haram, makruh dan harus) bagi mendapat sesuatu yang menyalahi kebiasaan.
(b) Patuh pada perjanjian yang harus dalam hukum syarak bagi mendapat sesuatu yang menyalahi adat.
(c) Patuh pada perjanjian yang haram dalam hukum syarak.
- Mendatangkan hukum syarak yang baru dengan memansuhkan hukum syarak yang asal kerana patuh dan taat dan ikut telunjuk khadam yang menjadi sahabat dalam semua kerja buatnya (menukar Ubudiahnya dalam ilmu dan amalnya daripada Ubudiah kepada Allah ke Ubudiah kepada khadam yang menjadi sahabatnya). Lihat huraian pada bab stidraj, sihir, Ihanah dan Sya’wazah.
3. Jenis-jenis latihan yang ada sifat marah atau dimarahi bagi menzahirkan perkara-perkara yang menyalahi kebiasaan.
- Menzahirkan rupa Tanasikhul Arwah iaitu penjelmaan rohani daripada jin ke dalam diri samada cara tersembunyi atau nyata yang disangka nabi atau wali atau malaikat.
4. Mengiktiqad segala wirid, jampi dan doa boleh menghasilkan sesuatu yang dihajati (berada dalam syak, zon dan waham)
- Terjebak dalam iktiqad Jabariah, Qodariah dan Muktazilah.5. Tidak tahu asal usulnya, paling kurang sampai kepada ulamak
-Ulamak muktabar yang dipercayai ilmu dan amalnya.
- Mengambil ilmu dan amal
i. Meniru ilmu dan amal tiada berguru.
ii. Mengambil daripada dalam mimpi
selosori dan letak diri
mana yang batil dab suci
jangan sayang
takut tergadai diri
No comments:
Post a Comment