Thursday, September 11, 2008

Melayu oh melayu....

Assalamualaikum...

zaman sekarang merupakan satu zaman pergolakkan yang besar. Pelbagai bencana telah menimpa daripada kejadian tsunami di acheh sehinggalah kepada peperangan dan rusuhan agama. Namun begitu perkara yang paling besar yang terjadi di Malaysia kini adalah melibat riddah ataupun murtad. Secara bahasanya Riddah boleh diertikan sebagai kembali daripada sesuatu kepada sesuatudalam segi syara' kembali daripada agama islam kepada agama kafir samaada dengan niat, perbuatan mahupun perkataan.

semalam aku ada menonton satu forum agama yang disampaikan oleh 3 ahli panel parti PAS. Mereka bercakap tentang rosaknya akidah masyarakat dengan berlaku gejala murtad dan perkara ini tidak dapat dibendung lagi kerana ternyata angka yang disebutkan oleh seorang ahli panel memang masyuk habis. Tahun 2000 menunjukkan seramai dalam anggran 2000 lebih umat Islam yang murtad dan bila menjelang tahun 2006 angka tersebut telah mencecah kepada 200,000 orang!!. Kalau ada yang boleh terkejut beruk dengan angka semacam itu. Pelbagai kenyataan dibuat oleh Ahli panel dan apa yang menarik minat aku adalah kerana satu keratan akhbar yang ditunjukkannya. keratan akhbar tersebut menyatakan "masyarakat jangan mudah melatah". Pernyataan tersebut dibuat berdasarkan satu filem barat yang akan memasuki pasaran Malaysia pada bulan ogos 2005. Kalau tak salah aku tajuknya adalah "Even Almighty". Menteri penerangan menyatakan bahawa, Masyarakat perlu bertindak bijak untuk menangani masalah ini dan perlu mengambil tahu sensetiviti kaum lain. Ayat-ayat sebegitu sepatutnya tidak patut digunakan lagi dalam keadaan sekarang ini kerana agama lain seperti kristian dan hindu sudah pandai mencabar dan ingin memusnahkan agama Islam. Perkara ini Allah S.W.T telah terangkan di dalam al-Quran tentang satu masa umat akhir zaman akan menerima satu bala yang cukup besar. Bala yang dapat aku lihat bukanlah Tsunami dan peperangan. Tetapi lebih kepada kejatuhan agama dalam satu-satu kerajaan.

Aku tak nak kritik bab Islam Hadari kerana Islam Hadari cuma sekadar omongan kosong daripada pihak pimpinan UMNO dan seangkatan dengannya. Kalau benarlah Islam hadari ini dibawa oleh moyang Paklah yang merupakan seorang ulama zaman Sheikh Mahmud Nasri Osmani, tidaklah seperti yang kita lihat sekarang. Penuh dengan kepura-puraan.

Itulah yang aku selalu bincang dan bertekak sampai nak putus urat tengkok. Pasal akidah dan menegakkan agama Islam. Tidak akan selesai sampai hari kiamat aku rasa. Kita hari ini selalu membincangkan dan menyelesaikan masalah remeh temeh. Cerita pasal MU tak menang, Pasal nak buat konsert. Benda macam itu kita sibukkan diri. Tiada pula secara besar-besaran kita memberi nasihat kepada dato' Siti kita untuk mengenakan tudung dan busana muslimahnya secara sempurna yang disarankan oleh syara'.







www.noorizamshah.com

Isu kouta untuk pelajar bukan bumiputra di dalam uitm. ketika aku dengar berita ini (mungkin agak lewat) aku menggelengkan kepala. Maaflah....aku rasa tidaklah besar sangat perkara itu daripada perkara riddah yang aku nyatakan di atas. Ketika salah seorang pelajar UIAM hendak keluar Islam tiada pula seluruh universiti di Malaysia ini melakukan riot. Apa nak jadi, mungkin pernyataan yang dibuat oleh Menteri penerangan yang diutarakan untuk isu kemasukkan filem luar yang boleh merosakkan akidah umat Islam Malaysia boleh diajukan kepada pelajar UITM seluruh Malaysia...boleh kah??


-Tepuk dada, dada sakit. Tepuk bantal boleh tidur.



No comments: